Nyttig mat

Många har frågat oss om recept för nyttig mat. Därför har vi nu gjort slag i saken och samlat ihop en mängd nyttig mat i form av råvaror och produkter som är nyttiga på ett eller annat vis. Vissa av råvarorna ska hindra eller motverka inflammation, bränna fett, sänka kolesterolvärdet och blodtrycket eller skydda mot cancer och hjärtsjukdomar. Förslagen nedan är nyttig vegetarisk mat, som samtidigt är både billig och god! 10 nyttiga tipsgod och billig mat nedan alltså.




AÇAÍ

Detta energirika bär är fullproppat med antioxidanter från ett palmträd som växer i Amazonas. Det är ganska ovanligt i Sverige, men kan enklast fås som i juiceform i välsorterade hälsobutiker.

LÖK

Det finns flera sorters lök som har liknande hälsofrämjande egenskaper, såsom en ökad ämnesomsättning och därmed ökad fettförbränning. Lök hjälper också till att förbättra immunförsvaret och fungerar även som antioxidant.

KORN

Korn kan med fördel användas i frukostflingor, soppor och som substitut för ris i risotto. Korn har också ett lågt GI (glykemiskt index), samtidigt som det är fiberrikt.

GRÖN SÄD

Exempel på nyttig mat i kategorin grön säd är korn- och vetegräs. Det kan antingen införskaffas torkat, i puderform, eller färska att använda i juice. Den höga klorofyllhalten ger goda effekter på kolesterol, immunförsvar och blodtryck.

BOVETE

Bovete har ett lågt GI-värde och är väldigt nyttigt på flera punkter. Bovete innehåller mycket protein, i motsats till ris, vete och andra substitut. Men vad ska man då göra för mat med bovete? Ett bra förslag är att göra gröt av bovete och havre, som sedan kan toppas med färska bär eller frukt och avnjutas till frukost.

BÖNOR OCH LINSER

Bönor och linser ska inte underskattas. Dem är fulla av både proteiner och vitaminer. Det är en nödvändighet i en antiåldringsdiet och dem har alla lågt GI. Kan med fördel användas i soppor och sallader.

CHILLI

Nästan alla rätter kan piffas till med chilli (chillipeppar). Det finns en rad fördelar med chilli, såsom att det hjälper dig att få ett bättre immunförsvar, ökar din fettförbränning, gör dig piggare och har samtidigt en positiv inverkan på aptiten. Chilli sänker även dina hdl-kolesterolvärden.

NÖTTER OCH FRÖN

Lägg gärna till nötter och frön till dina vanliga måltider. Nötter innehåller nyttiga, omättade fetter och har ett lågt GI, samtidigt som det tycks förstärka minnet. Nötter och frön har en hög halt av e-vitamin, speciellt mandlar och hasselnötter. E-vitaminer fungerar som en stark antioxidant.

GRODDAR

Groddar är en rik protein- och c-vitaminkälla. Använd groddar i sallad, soppa eller grönsaksjuice.

YOGHURT OCH KEFIR

Yoghurt innehåller en nyttig och aktiv bakteriekultur som håller igång magen och tarmarna och skapar balans i magen. Undvik dock sockrad yoghurt, det ska vara yoghurt utan tillsatser av socker och sötad frukt. Stoppa istället i en färsk banan i din yoghurt och krydda med lite kanel om du så vill..

Har ni tips på fler goda maträtter? Maila oss.




     
   
copyright av Dietist.se (2005-10)